Subaru WRX STI 2002 Spec G (appologies for the langunage)

Subaru WRX STI 2002 Spec G (appologies for the langunage)

Author
Discussion

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
Het project is in 2007 begonen met de koop van een MY02 Bugeye STI die alsvervanging van mijn 98 GTT diende. Een vervanging door een zoektocht naar meer confort tijdens de 3 uur duurende enkel reis naar de nurburgring. Luxe van geregelde airco, meer geluids demping, goede stereo, goede Brembo remmen en 265pk.... Auto was standard gekocht met uitzondering van een PSI3 meter...






Maar het duurde niet te lang voordat ik tot de conclusie kwam dat de STI moest worden omgebouwd tot Ringtool.... een specifiek voor de nurburgring gebouwde track tool.... later omgedoopt tot Spec G....

Versie 1.0 was best goed.... Met dank aan Whiteline / Fine Line Imports / Autosport Company / Rare Rims / Garagebedrijf Gertjan vd Velde / GKB Import / EMS-Mark V en KW Duitsland voor alle producten/advies/begeleiding/ombouw-inbouw

[size=150]De specs...[/size]
[size=150]Motor[/size]
GT Spec Non-EL Manifold - GT Spec Uppipe - Ecutek -EMS ported Turbo Housing - Powerflo Exhaust - Walbro High Flow Gas Pump - Greddy Oilcooler
[size=150]Drivetrain[/size]
Carbon Fiber slam panel - Goodridge Steel Brake hoses - H&R Anti-sway bar 22mm front - H&R Anti-sway bar 25mm rear - HP+ Brake Pads Front and Rear - KW Alu Racing Topmounts - KW Clubsport Coilovers - Toyo R888 Semislicks - Whiteline Alu Endlinks Rear - Whiteline Anti-Lift Kit - Whiteline Steering Rack Bushes - Whiteline Adjustable Rear Lateral Links - Whiteline Toe-Lock Bolts
[size=150]Interior[/size]
Fire Estinguisher - OMP WRC race buckets - OMP Universal Seat Frame - QSP 5 Point Belts - QSP Deep Dish Steering Wheel - Safety Devices Rollcage

[size=150]De fotos…[/size]
H&R Anti-Roll Bars 22mm voor 25mm achter


KW Clubsport coilovers met racing topmounts, dit is KW's meest extreme dempers net onder hun professional versies. De Clubsport is specifiek ontwikkeld voor op de Nurburgring....






Whiteline Steering Rack bushes... een must om te beginen met het directer krijgen van de stuur gevoel.


Whiteline ALK een must om het fenomeen onderstuur weg te krijgen.



Whiteline Rear Endlinks voor een directer achterkant en versnelde werking van de antiroll bar.



Rota Torque 18" sports bronze voor de looks in de winter, 17" geeft meer grip en is het beste tenzij je grotere remmen neemt dan 330mm voor.


Toyo R888 best value for money semislick.... ongelovelijke grip!


Eerste versie 4 punt gordels.


Powerflo... there is no substitute... 2.75" RVS bijna kars recht naar achter onder de 400pk een meesterwerk.



Ecutek bij Mark Verhoeven 265pk werd 317pk




Formel Remschijven (heat-treated+balanced)



Good Ridge RVS rem ledingen + Castrol SRF de Ferrari van de rem olies



Greddy Olie cooler door aanhoudend olie temperatuuren boven de 130 graden. Met koeler gedaald naar 113 graden full throttle in hartje zomer.






Upgrade naar Whiteline adjustable Camber plates, voor de Caster! zeer goede upgrade als je regelmatig op circuit wil rijden en coilovers gebruikt.



Whiteline Adjustable Rear Arms, om camber en toe naukeuriger in te kunnen stellen. Toe Lock bolts zo dat alles op zijn plaats blijft (Toe)




QSP deep dish stuur met varken sticker



Safety devices roll cage; een schroef kooi met FIA keuring en gemaakt door een bedrijf die na genoeg aleen rollkooien bouwt.




OMP WRE bucket seats, dun en diep, fits like a glove.




upgrade naar 5 punt gordels





Fire extinguisher (safety first)


Na 6 pogingen de beste uitlijning voor mijn rijgedrag




[size=150]Medio 2010 - Birth of the Subaru Impreza STI Spec G V 1.0[/size]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BxapM1SdDSY[/youtube]






Maar het was niet genoeg.... in December 2010 begonen de plannen voor de Spec G V2.0
[size=150][color=#FF0000]To be continued….[/color][/size]
Tot April 2011

Edited by Djrik on Saturday 17th August 14:54

DanielSan

18,786 posts

167 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
Very nice smile

aspirated

2,539 posts

146 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
That is very tastefully modified smile

TotalControl

8,058 posts

198 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
Can a Google translate not be done on this?

The Nur

9,168 posts

185 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
Nederlands!

Hoe is het, alles goed?

U een fantastische auto

thumbup

Twee Dommelsch alstublieft biggrin

Mijn nederlands is zeer klein, sorry frown

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
TotalControl said:
Can a Google translate not be done on this?
Not sure about that but I can list the specs

Mods;

Motor
Group N Motormounts
Group N Pitchstop
Perrin Mastercylinder Brace
GT Spec Non-EL Manifold
GT Spec Uppipe
Ecutek
EMS ported Turbo Housing
Powerflo Exhaust
Walbro High Flow Gas Pump
Greddy Oilcooler
Grimmspeed 3 Port Boost Solenoid

Drivetrain
Carbon Fiber slam panel
Goodridge Steel Brake hoses
H&R Anti-sway bar 22mm front
H&R Anti-sway bar 25mm rear
HP+ Brake Pads front and rear
Whiteline Adjustable Topmounts front
KW Alu Racing Topmounts rear
KW Clubsport MY06 Coilovers
Khumo V70A Semislicks
Whiteline Alu Endlinks rear
Whiteline Anti-Lift Kit
Whiteline Steering Rack Bushes
Whitelien Adjustable Rear Lateral Links
Whiteline Toe-Lock Bolts
MSI Motorsport Rear Subframe
Full 5 x 114,3 hub conversion front and rear
Custom Fabricated ABS rings (front)
Original STI MY06 Enkei forged rims

Interior
Fire Estinguisher
OMP WRC race buckets
OMP Universal Seat Frame
QSP 5 Point Belts
QSP Deep Dish Steering Wheel
Safety Devices 6 point Rollcage
Innovate Wideband AFR meter

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
Here are the details for version 2.0

Subaru Impreza STI Spec G v2.0



Het is zo ver.. de STI is reborn… alle upgrades op een lijn.

Motor
Group N Motor Mounts and Pitch Stop om te zorgen dat alles goed op zijn plek blijft onder het circuit rijden en alle g-krachten die op de nurburg ring gehald worden worden.



Drivetrain
Bridgestone RE070 Semislicks vervangen de Toyo R888, stapje achter qua grip, maar twee stappen vooruit met roll geluid. Tot nu toe met straat gebruik vind ik ze best goed.


H&R Lowering Springs special voor de MY05 STI onderstel, is best hard, maar geeft ok veel stabiliteit onder sportief gebruik. Wielkast meting van de hoogte kwam uit op 350mm voor en 340mm achter.


MY05 STI upside down Shocks (Het zijn geen KW maar toch verassend goed in combinative met H&R springs)


STI MY05 STI knuckles Front zijn noodzakelijk voor de upgrade naar de 5 x 114,3 steek


Perrin Master Cylinder Brace, de laatste puntje op de i van de remmen.


STI MY05 5 x 114,3 Wheel Bearings and Hubs Front + Rear. Deze lagers zijn veel sterker en kunnen veel meer circuit km’s tegen gaan en tevens zorgen ze dat de remschijven de remzuigers / blocken niet kunnen weg duwen in de bochten.




Whiteline Subframe Lockbolts tijdens de installatie toch problemen, gelukkigmaar de rechter kant is goed gegaan en bijna ale circuits zijn met de clock en dus meer bochten naar rechts... maar ooit zal hier een op losing voor komen... nu nog niet.


Whitleine Diff Support Rubbers , hardere rubbers om de diff beter in stand te houden tijdens circuit rijden.


Formel Heat Treated and balanced Brakedisks Front+Rear (Remschijven voor op circuit)



Custom built ABS Tone-ring spacer (Boy Huijzer Special)


Uitlijning

Zal weer voor onbegrip zorgen redface) maar door gebrek aan camber en caster voor, moet de scherpte van det stuuren uit de toe komen…. Woensdag wordt het uitgestest op zandvoort.

Voor -1.1 camber L+R
Toe voor -0.18
Achter -2.0 camber L+R
Toe achter +0.18

Interior

Innovate Wideband AFR (om de Air/Fuel mix in de gaten te houden)




Een ode aan mijn moeder die nooit een rondje op de ring heeft kunnen meerijden.


Exterior

Aeroworks Carbon Trunk (dankzij een touché tijdens de stalling veel kilos lichter dan de OEM achter klep)


MY06 Enkei STI Rims, door de ombouw naar 5 x 114,3 noodzakelijk.

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
And the final Version.... Version 3.0

Diensdag is Operation Spec G v 3.0 begonnen...
Het ging niet zonder slag of stoot. Het verwijderen van de subframe lockbolt die binnen de chassis balk los kwam tijdens installatie ging moeizaam door dat het een conisch bout was, het einde van de bout slijpen betekend niet dat de subframe eraf kon, moest met hammer een bijl met +/- 2cm ruimte langs de remleding weg gehammerd worden....
Daarna kon de subframe af en het echte werk beginnen. Het overzetten van de draag armen



Installatie tap einden waarop de subframe gemonteerd word.

toen begon weer de ellende... de subframe paste niet... benzienetank moest gemasseerd worden (lees indeuken) op meerdere plekken. Werd voorzichtig gedaan met een houten balk en rubber hammer.



anders past de subframe niet... maar dat was maar het begin, want aan de overkant bij de thuiskomer paste de subframe ook niet... dus slijpen en snijden... en in de tectiel

na ongeveer 4 uur werk.... was het zo ver..



Daarna waaren de KW’s aan de buurt... weer KW clubsport 90kg veeren voor 60kg veeren achter. 14 clicks verstelbaar rebound en 12clicks bump. Ik moet de NS bellen want het rijdt net als een trein... op rails.... heerlijk rotondes rijden. Betekend ook wel dat de racing topmounts terug zijn en de whiteline adjustables aan de voorkant... extra camber en caster....


voor de oplettende topic volger is te zien dat deze Clubsport versie (MY05) een extra reservoir hebben naast de veerpoot die in mijn eerste versie niet zat... dit kompt ten goede van de demping caracteristiek, de dempers voelen net zo strak met veren die 10kg lichter zijn waarschijnlijk door dat er een grootere volume olie in de demper beschikbaar is (denk ik dan). Wel is alles soepeler in werking en de wagen voelt gecontroleerder daan met de eerste versie. Wel is het al bijna 7 maanden sinds ik met de MY02 Clubsport heb gereden, blijft dus subjectief.


Nu zitten alle onderdelen onder de STI. Origineele (juiste versie) ECU zit ook in de wagen en gisteren avond ben ik langs Boy Huizer geweest en heeft hij de ECU gecontroleerd (bevestigd juiste versie te zijn) en heeft hij de ECU uitgelezen om de begin map te ontwikkelen... binnenkort begint het echte mappen. Woensdag uitlijnen door een vakman op advies van Boy.... als alles mee zit ik bij volgende CPZ trackday van DF de shakedown doen... rij plezier is in iedergeval zeer zekker 100% terug....
To be continued....

bigandclever

13,787 posts

238 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
TotalControl said:
Can a Google translate not be done on this?
Open the thread in Chrome and it'll do a live translation for you, but the photo captions all get merged.

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
And Lastly, this is what the car looks like at this moment


john185k

2,249 posts

213 months

Saturday 17th August 2013
quotequote all
If I had another impreza, thats how it would look. Probably either in white or red.

Brilliant build smile

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Sunday 18th August 2013
quotequote all
Thanks John and rest. I put all the time and money into the handling, th eengine is just other manifold, exhaust and ecu remap (and not a very good one) only have 317bhp and just over 400nm which is nowhere close to what can be done by a pro.

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Thursday 22nd August 2013
quotequote all
A little video for the sound....

http://www.youtube.com/watch?v=0BeW0wRBcBA

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Friday 20th December 2013
quotequote all
unfortunately this Bugeye died..... on the track at 100 miles an hour into a barrier 3 times.... RIP scooby

http://www.youtube.com/watch?v=RlRkz9nYtsM

The Nur

9,168 posts

185 months

Friday 20th December 2013
quotequote all
frown R.I.P bugeye

5charlie46

248 posts

175 months

Friday 20th December 2013
quotequote all
well if your going to do it, you might as well do it properly. Did it happen on track?

DaMasterMind

57 posts

135 months

Friday 20th December 2013
quotequote all
5charlie46 said:
Did it happen on track?
Djrik said:
unfortunately this Bugeye died..... on the track
HeHe

At least it went out in style doing what it does best mate, on to the next one onwards and upwards bigger and better, any idea what you going to get next? smile

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Saturday 21st December 2013
quotequote all
I may build another bugeye....faster and more furious....

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Monday 17th March 2014
quotequote all
The Rise of the Spec H............. has gasoline running through its veins...

https://www.youtube.com/watch?v=ffQ4zelYgSg

Djrik

Original Poster:

25 posts

128 months

Sunday 6th April 2014
quotequote all
Sneek peek....