Mirage IV with Spey engines.

Mirage IV with Spey engines.

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si-h

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Tuesday 29th March 2011
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Just doing a bit of late night reading......
Apparently, the French offered a Spey engined Mirage IV bomber, after the TSR-2 was binned.
The Mirage IV was a fast thing, M2.2.
The Speys would have given an extra 10,000lb's of thrust.
We are told Speys are bigger, more drag etc.....
Would this have made a massive increase in speed ?
Can anybody calculate/guestimate this ? No good reason.. just thinking ! Cheers !

Le TVR

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Tuesday 29th March 2011
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Lors d’une conférence de presse début 1966, Dassault affirme que si la commande est passée ce jour, il peut livrer une quantité substantielle de Mirage IV-Spey (estimée à 15). L’estimée de pénétration en haute altitude est Mach 2,5 et croisière Mach 2,2. En, basse altitude, la vitesse de pointe maximum est de Mach 1,15 pour une vitesse de croisière de Mach 0,9 en conditions tropicales (les pires). Cette poussée supplémentaire due à la motorisation permet un poids maximum de 80 000 livres, dont 14 bombes de 1 000 livres. Alors que les charges militaires normales avoisineraient 18 000 livres. La consommation des moteurs autorise une distance franchissable de 3 000 NM, soit 1 000 NM de moins que le F-111.
Le poids des moteur Spey impliquent le recul du centre de gravité, compensé en allongeant l’avion de 2 pieds. Le diamètre du Spey implique un élargissement du fuselage de 3 pouces et le demande d’air du moteur implique un agrandissement des entrées d’air.
Le système NAV/Attack permet un vol aveugle à 200 pieds et deux fabricants sont sur les rangs : Ferranti et EMD (Antilope). Le reste des équipements sont identiques à ceux des Kestrel (Harrier) et Phantom F-4K.
Il est également envisagé d’équiper le Mirage IV-Spey d’un pod photo, celui qui était prévu pour le TSR 2 (25 pieds de long). Ce pod peut laisser la place à un réservoir de carburant qui laisse libres les huit points d’emport externes prévus, en supplément d’une soute à bombes (sic). Ces points d’emport sont prévus pour accueillir quatre HS/Matra AJ.168 Martel TV-guidés.


So the MTO weight would be increased but the extra weight of the Speys pushed the CG back and the fuselage would need to be lenthened by 2 ft and the widened by 3 inches.
Possible M1 @ 200ft performance.

aeropilot

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Tuesday 29th March 2011
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si-h said:
Just doing a bit of late night reading......
Apparently, the French offered a Spey engined Mirage IV bomber, after the TSR-2 was binned.
The Mirage IV was a fast thing, M2.2.
The Speys would have given an extra 10,000lb's of thrust.
We are told Speys are bigger, more drag etc.....
Would this have made a massive increase in speed ?
It didn't with the Phantom wink

Le TVR

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Tuesday 29th March 2011
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Dont confuse thrust with speed.
Its the exhaust velocity that determines the maximum speed. Thrust effectively reduces as the air speed increases. When airspeed nears the exhaust velocity the effective thrust nears zero.

Effective thrust is proportional to (exhaust velocity - airspeed)

Eric Mc

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Tuesday 29th March 2011
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Two very different aircraft and I don't think the Mirage IV would have been able to perform the TSR2 mission profile (although some doubted that the TSR2 might be able to perform the TSR2 mission profile either).